למתרגל המתחיל, שיטת האשטנגה ושיטת הויניאסה יוגה עלולות להראות דומות, אך ישנם כמה וכמה הבדלים מהותיים בין שתי השיטות.

פירוש המילה אשטנגה: אשטה = שמונה, אנגה = איברים.

אשטנגה יוגה הינה שיטת תרגול עתיקה הנחשבת הדינמית והאנרגטית ביותר מבין כל שיטות היוגה השונות, והיא פותחה על ידי פטאבי ג’ויס.

הדגש באשטנגה הוא על תרגול פיזי, על תנועתיות, על אנרגיה, על זרימה בין התנוחות ועל שילוב נשימת האוג’אי ופחות על התיאוריה.

 

אשטנגה יוגה מבוססת על 6 סדרות של אסנות, התנוחות היוגיות, ובכל סדרה האסנות נעשות קשות יותר ומאתגרות יותר.

הסדרה הראשונה נקראת יוגה צ’יקיטסה (Yoga Chikitsa). צ’יקיטסה פירושה = תראפיה.

סדרה זו היא הסדרה הבסיסית והחשובה ביותר בתרגול האשטנגה. היא מכילה רצפים של תנוחות לחיזוק הגב, לשיפור היציבה ולאיזון וטיהור הגוף הפיזיולוגי. כמו כן, היא בונה כח וגמישות ועליה מתבסס התרגול כולו.

הסדרה השניה נקראת נאדי שודהאנה (Nadi Shodhana).

סדרה זו נועדה לטהר את מערכת העצבים, ע”י פתיחה וניקוי של ערוצי האנרגיה.

הסדרות המתקדמות (Sthira Bhaga) נקראות Advanced A B C D והן משלבות את העוצמה והחן שבתרגול היוגה. סדרות אלה מצריכות רמה גבוהה יותר של גמישות וענווה.

כל סדרה באשטנגה יוגה מהווה בסיס לסדרה הבאה, לכן מומלץ להתמיד בתרגול הסדרה הראשונה כראוי למשך תקופה ארוכה בטרם מתקדמים לסדרות הבאות.

 

במהלך תרגול אשטנגה יוגה מופק חום פנימי בגוף המתבטא בהזעה. חום זה מסייע לטיהור הגוף מרעלים ומפסולת. ה”אש הפנימית” שנוצרת מטהרת את האיברים הפנימיים, מעצימה את פעולת המטאבוליזם, בלוטת התריס, התארכות השרירים, הגמישות והסיבולת.

כמו כן, האש פועלת במישור המנטאלי, מצלילה את התודעה ומשחררת את הגוף מכל סוג של מתח וממחשבות שמקורן לחץ ופחד.

תרגול זה משיב את האיזון לגוף ולנפש. ובעקבות תהליך טיהור פנימי וחיצוני במישור הפיזי והמנטאלי, מתאפשרת תחושת שלווה פנימית עמוקה.

 

 

ויניאסה יוגה אף היא נחשבת לשיטת תרגול דינאמית יחסית, המבוססת על זרימה מתמדת בין התנוחות השונות, אך היא אינה מוגבלת לסדרה מסוימת של אסנות או לסדר קבוע ביניהן כמו בתרגול האשטנגה המסורתי.

במהלך התרגול נוצרת כוריאוגרפיה של אסנות המלוות בנשימה, והיא יכולה להיות אינטנסיבית מאוד או רכה בהתאם למורה ולקצב.

פירוש המילה "ויניאסה" הוא רצף התנועה בשילוב הנשימה.

ויניאסה היא מערכת הנשימה והתנועה, כל תנועה המלווה בשאיפה או נשיפה אחת היא ויניאסה.  

התכלית של הויניאסה היא טיהור פנימי. הנשימה והתנועה בזמן תרגול רצוף של אסאנות היוגה מביאות לחימום הדם. דם סמיך הוא דם מזוהם הגורם לתחלואים בגוף. החום שנוצר בעקבות התרגול מנקה ומרענן את הדם ומסייע לו לזרום בחופשיות.

השילוב בין התנוחות, הנשימה והתנועה ממריץ את הדם והוא נע בחופשיות בין המפרקים ומשחרר את הגוף מכאבים. בהעדר זרימה פוריה של דם מופיעים כאבים. בנוסף, הדם החם גם עובר בין האיברים הפנימיים ומנקה אותם ממחלות וזיהומים אשר נפלטים מהגוף באמצעות ההזעה שנוצרת בזמן התרגול.

הזעה היא אלמנט חשוב המאפיין את הויניאסה, זוהי הדרך היחידה שבה המחלות עוזבות את הגוף ומתבצע טיהור פנימי. אם מתרגלים את הויניאסה כראוי ובעקביות הגוף נעשה בריא, חזק, נקי וטהור.

Block "related" not found

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *